natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Český pilot začal s výcvikem pro speciální letoun AWACS

    13. listopadu 2009  20:11
    První český armádní pilot v historii začal s výcvikem létání na speciálním průzkumném letounu aliančního systému AWACS. Za půl roku by měl pravidelně usedat v kokpitu upraveného boeingu s 'velkým talířem' na hřbetu i v misích NATO.  
    Dříve pilot transportního letounu An-26 Milan Vojáček stráví na domovské základně letounů AWACS v německém Geilenkirchenu zhruba půl roku. S intenzivním výcvikem začal v říjnu.

    "Výcvik bude těžký, ale udělám vše pro to, abych ho úspěšně absolvoval," řekl pro natoaktual.cz Vojáček.

    Po šesti měsících by pak měl být zařazen do jedné z třiceti mezinárodních posádek na pozici prvního pilota.

    Od té chvíle může být s letounem kdykoli vyslán do mise prakticky po celém na světě. Alianční letouny AWACS dnes kromě operací NATO zajišťují ochranu vzdušného prostoru například během významných událostí, včetně návštěv významných státníků nebo světových sportovních klání.

    Vojáček působí v armádě od roku 1998. Naposledy pracoval 24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích. Létal na strojích L-29, L-39 a s transportním letounem An-26, jejichž životnost u armády prakticky skončila a armáda je nahradí novými vrtulovými stroji C-295 CASA. Ve vzduchu už strávil 1100 letových hodin.

    Pilot neskrývá, že přeškolení na zcela jiný typ, jímž letoun AWACS na bázi dopravního Boeingu 707 je, bude náročné. Především přistání letounu s 'velkým talířem' na hřbetě vyžaduje mnoho zkušeností.

    V mezinárodní jednotce by měl Vojáček sloužit čtyři roky a postupně na domovské základně v Německu připravovat zázemí pro případné další profesionály. Armáda totiž počítá s tím, že by v jednotce v budoucnu mohli působit další odborníci - od navigátorů po specialisty na řízení leteckého provozu.

     Letouny AWACS
    Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje. Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media