Modernizace jednoho stroje potrvá zhruba půl roku. Měla by se týkat avioniky, navigačních systémů a komfortu pro piloty, uvedl pro Českou televizi ředitel jedné z divizí leteckých opraven Jiří Hlůže.
Státem vlastněná firma věří, že jde o první z řady zakázek na modernizace a opravy vrtulníků ruské výroby v rámci NATO. Ve výzbroji jednotlivých zemí Aliance je v současnosti přibližně 200 transportních vrtulníků ruské výroby, především v zemích bývalé Varšavské smlouvy. Stroje ruské výroby ale například používají i americké a britské jednotky v Afghánistánu.
Češi spojencům nabízejí zkušenosti a hotový modernizační program, který použili pro své vrtulníky Mi-171Š nasazené v Afghánistánu. Tři modernizované stroje už působí od počátku roku v misi. Zbylé dva zůstávají v Česku kvůli výcviku dalších posádek.
A český modernizační projekt má být jakýmsi vzorem pro další státy takzvané vrtulníkové iniciativy NATO. V ní hraje Česko díky svým zkušenostem klíčovou roli. Zatím devítka zemí chce společně modernizací a úpravami vrtulníků ruské výroby vyřešit kritický nedostatek strojů v misích.
"Máme hotové kompletní řešení, které můžeme nabízet partnerům v Alianci. Může to být vzorový stroj. Je zároveň jediný a plně certifikovaný ruskou a ukrajinskou stranou," konstatoval už dříve náměstek ministra obrany pro zahraničí Jan Fulík. Společnost LOM je navíc jediná ze zemí NATO, která má licenci na provádění generálních oprav ruských strojů.
K tématu:
NATO koupí od Ruska vrtulníky pro Afghánce, dohoda je prý blízko
Česko vede modernizaci vrtulníků pro misi v Afghánistánu
OBRAZEM: Obří Ruslan doručí české vrtulníky do Afghánistánu