"Účast B-52 na show v České republice, ale i v celé kontinentální Evropě je naprosto výjimečná. Ačkoli se pravidelně účastní airshow ve Velké Británii a letos byl k vidění na veletrhu ILA v Berlíně, měli lidé šanci spatřit ho pouze v Moskvě v letech 2003 a 2007. Dny NATO v Ostravě se tedy řadí do velmi exkluzivního klubu," uvedl Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které unikátní přehlídku v Ostravě každoročně pořádá.
Více než dvousettunový obr o rozpětí 56 metrů bude podle něj jedním z největších diváckých lákadel v celé desetileté historii akce. Organizátorům přitom trvalo tři roky, než se podařilo premiérovou účast tohoto stroje zajistit.
DNY NATO V OSTRAVĚ Dny NATO v Ostravě jsou ojedinělou nekomerční přehlídkou, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Letošní Dny NATO proběhnou od 15. do 19. září. Loni akci navštívilo 135 tisíc lidí. - více najdete zde |
Svou roli sehrály i technické nároky americké strany. Pro přistání B-52 musí mít například letištní dráha velkou nosnost a být dostatečně široká a dlouhá. Mošnovské letiště tyto parametry splňuje.
To již v dubnu na místě ověřoval speciální čtyřčlenný tým ze základny Barksdale v Louisianě. Tehdy zjišťoval, zda je vůbec přistání a vystavení B-52 na mošnovském letišti možné a technicky proveditelné. Letoun nicméně zabere celou šíři betonové plochy letiště, a tak si organizátoři pro své účely museli vybudovat zcela novou provizorní cestu o délce 400 metrů.
"Taková akce je tím nejlepším důkazem, že jsme schopni díky dráze i vybavení přijmout jakékoliv letadlo," uvedl generální ředitel ostravského letiště Pavel Schneider.
Letiště čeká velkolepá showOrganizátoři očekávají, že Dny NATO v Ostravě navštíví srovnatelný počet lidí jako loni, kdy se na mošnovské letiště během dvou dnů sjelo 135 tisíc diváků. Letošní Dny NATO v Ostravě budou zároveň oficiálně prvním ročníkem Dnů vzdušných sil české armády.
"Budeme chtít ukázat maximum," slíbil velitel vzdušných sil Jiří Verner s tím, že by se v Ostravě měly objevit prakticky všechny typy letounů z výzbroje českých letců.
Početná by měla být i účast zahraničních strojů. Raritou pak bude účast legendárního stíhacího letounu Hurricane Mk.I, který je jedinným letuschopným strojem tohoto typu na světě a přímo se účastníl bojů o Británii.
"Potvrzení účasti legendárního strategického bombardéru je skvělou zprávou nejen pro české letecké příznivce. V Evropě je totiž možné spatřit a prohlédnout si tento bombardér na zemi pouze výjimečně na pečlivě vybraných airshow v Anglii. Celá flotila B-52 je totiž velmi vytížena, a tak je obtížné získat tento stroj na letecký den. Nahrává tomu i skutečnost, že B-52 Stratofortressy nemají v Evropě stálou domovskou základnu," uvedl šéfredaktor časopisu Letectví a kosmonautika Jan Čadil.
Letoun B-52 Stratofortress dnes patří již mezi legendární stroje, symboly studené války. Původně byly určeny k bombardování nepřítele z vysokých výšek, včetně jaderného útoku. V americkém letectvu slouží již od roku 1955, tedy dlouhých 55 let. I přes relativní stáří jinak nadčasového stroje se však o vyřazení B-52 ze služby neuvažuje. Naopak americké vzdušné síly plánují provoz těchto letounů díky jejich spolehlivosti až do roku 2040 či 2045. V současnosti je B-52 používán pro různé druhy misí, stroje byly nasazeny například v obou válkách v Zálivu nebo ve válce v Afghánistánu.
B-52H STRATOFORTRESS První prototyp letounu vzlétl v roce 1952. Stroj od firmy Boeing o délce přes 49 metrů a s rozpětím křídel více než 56 metrů unese až 31 tun různé munice. Vybaven je osmi motory Pratt & Whitney TF33-P-3/103 a létá vysokou podzvukovou rychlostí 0,86 mach. Do výzbroje, kterou jsou B-52 schopné nést, patří mimo jiné i jaderné zbraně - v době studené války tyto stroje neustále držely jadernou pohotovost pro případ nutnosti okamžité jaderné odvety. |