natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Spojenecký AWACS kroužil nad Čáslaví. Posádka nacvičovala přistání

    21. března 2018  19:44
    Relativně neobvyklý stroj mohli ve středu kolem poledne pozorovat lidé kolem letecké základny v Čáslavi. Průzkumný letoun AWACS s charakteristickou velkou kruhovou anténou na hřbetě několikrát nacvičoval přiblížení a přistání v rámci tréninku posádek na dráze mateřské základny českých stíhacích gripenů.  

    Letoun Boeing E-3A Sentry aliančního systému včasné výstrahy AWACS na dráze čáslavské základny | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

    „Cvičná přiblížení letounu včasného varování z německé základny Geilenkirchen nejsou v České republice výjimečná, častěji jsou však realizovaná na letišti v Pardubicích,“ konstatoval Václav Brandejs, náčelník stanoviště letových a provozních služeb čáslavské základny.

    Letoun si zhruba od jedenácté dopoledne zkusil asi deset přiblížení k dráze čáslavské základny a několikrát také takzvaný „Touch and Go“, tedy manévr, při kterém dosedne koly na dráhu, ale po chvíli zase zamíří nahoru.

    Domácí piloti kvůli tomu přizpůsobili plánované cvičné lety, aby nevznikaly konfliktní situace a posádka letounu AWACS mohla přistání nacvičovat.

    Neobvyklý návštěvník také „zaměstnal“ letištní hasiče, kteří museli mít pro případ nějaké nenadále události v pohotovosti větší počet techniky. „Kategorie letiště byla změněna z úrovně 5 na 7. Kategorie požárního zabezpečení souvisí s typem a velikostí letounu,“ uvedl velitel hasičské jednotky Pavel Netolický.

    Fotografie

    Letoun včasné výstrahy AWACS na čáslavské základně
    Letoun včasné výstrahy AWACS na čáslavské základně
    Letoun včasné výstrahy AWACS nad čáslavskou základnou
    Cvičný letoun L-39 Albatros na čáslavské základně

    Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

    Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům.

    U jednotky v Německu slouží i Češi

    V posádkách létají i Češi. U jednotky slouží v současnosti 13 českých vojáků. Od pilota a navigátora, přes operátory a techniky až po pozemní personál.

    Země NATO donedávna společně provozovaly flotilu osmnácti těchto strojů. Dva stroje byly ale nedávno kvůli stáří vyřazeny ze služby. Další letoun pak prochází modernizací systémů, k operačnímu nasazení mají tak spojenci nyní k dispozici patnáct strojů.

    Vytíženost letounů je mimořádná. Letouny startují v rámci koalice proti takzvaném Islámskému státu k nepřetržitému sledování situace nad Sýrií a Irákem. Průzkumné lety podnikají také nad Středozemním mořem nebo Baltem.

    Na palubě letounu Boeingu E-3A

    Obvyklá mise trvá zhruba devět hodin, výjimkou nejsou ale ani čtrnáctihodinové služby, kdy letoun nepřetržitě pročesává prostor nad daným územím a díky nejmodernější technice sleduje prakticky vše, co se v oblasti pohybuje.

    Do misí bývá posádka nasazována tři až čtyři roky, pak nastupují čerstvé síly. Posádku standardně tvoří 17 lidí včetně dvou pilotů, navigátora a palubního inženýra. Podle náročnosti mise však může být na palubě až 35 lidí.

    Vnitřek letounu je rozdělen na dvě hlavní části. Letová paluba je v přední části letadla a jsou v ní navigátoři, piloti a inženýři. Většinu letounu ale zabírá operační zóna, kde pracuje posádka obsluhující radar. Čtyři technici mají na starost komunikaci a spojení, hlavní počítač a samotný radar.

    V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba dalších osm expertů. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 tisíc kilometrů čtverečných, kterou posádka sleduje, a za pomocí počítače skládá celkový radarový obraz.

    V zadní části letadla je odpočinková zóna s kuchyní a skládacími postelemi, které slouží posádce pro odpočinek při delších letech.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media