Británie po letech očistila piloty, kterým kladla za vinu tragickou havárii

25. července 2011  14:34
Británie po sedmnácti letech revidovala závěry vyšetřování havárie armádního vrtulníků u Mull of Kintyre na jihozápadním pobřeží Skotska. Kromě čtyřčlenné posádky tehdy zahynulo 25 členů tajné služby MI5. Za viníky největší tragédie v historii britské armády byli tehdy označeni piloti.  
Je 2. června 1994 a vrtulník Chinook Mark 2 s výrobním označením ZD576 britského Královského letectva míří ze základny Aldegrove do Fort George nedaleko Inverness. Na palubě je kromě čtyřčlenné posádky také 25 příslušníků tajných služeb sloužících v Severním Irsku. Ve špatném počasí se stroj dostává do nízkých mraků a naráží do kopců. Havárii nikdo nepřežil.

Britské ministerstvo obrany po vyšetřování tehdy nekompromisně "ukázalo prstem" na mrtvé piloty vrtulníku - zkušené příslušníky speciálních sil Jonathana Tappera a Richarda Cooka a označilo je za viníky tragédie. Prý byli nedbalí a hrubě porušili předpisy, když letěli příliš nízko.

Po dlouholeté kritice veřejnosti k oficiálním závěrům vyšetřování ale loni v září ministerstvo obrany případ znovu otevřelo. Šéf obrany Liam Fox nechal všechny okolnosti havárie přezkoumat nezávislou komisí a ta zjistila, že označit piloty jednoznačně za viníky nehody nelze.

Ministerstvo se omluvilo rodinám
"Vzhledem k omezenému množství dostupných důkazů, nebylo tehdy možné určit přesnou příčinu havárie. Dospěli jsme proto k závěru, že nebylo možné zjistit, zda piloti byli jakkoliv nedbalí," uvedl nyní po několikaměsíčním vyšetřování předseda komise Lord Philip. Podle něj ale nelze ani s určitostí říci, že by příčinou havárie bylo technické selhání stroje. "Příčina nehody nebude pravděpodobně nikdy známá," konstatuje revizní zpráva komise.

Ministerstvu obrany proto komise doporučila, aby závěry původního vyšetřování o hrubém porušení předpisů ze strany pilotů zrušilo a rodinám pilotů se omluvilo. Zároveň by prý armáda měla přehodnotit "postupy při přepravě osob životně důležitých pro národní bezpečnost".

"Doufám, že to přinese určitou úlevu rodinám pilotů a chtěl bych se omluvit za bolest, která jim byla způsobena," reagoval v oficiální omluvě ministr obrany Liam Fox s tím, že záznamy o vině obou pilotů na nehodě budou vymazány. "Vzdávám hold lidem, kteří zemřeli při nehodě. Jejich smrt byla obrovská rána pro zemi a tragédie pro jejich rodiny," dodal.

inc natoaktual.cz

Dny NATO v Ostravě

Září 2018

Výroční Dny NATO v Ostravě letos vidělo 220 tisíc návštěvníků.

Yankee od mariňáků

Září 2018

Premiéra amerického UH-1Y Venom, jednoho z kandidátů na přezbrojení českých vrtulníků.

Cvičení Sky Avenger

Červen 2018

Jak doplňují palivo americké stíhačky nad Českem z létajícího tankeru.

Army test u výsadkářů

Červen 2018

Pět disciplin dokonale prověří, zda by vaše fyzička stačila na přijetí do armády.