Britské ministerstvo obrany po vyšetřování tehdy nekompromisně "ukázalo prstem" na mrtvé piloty vrtulníku - zkušené příslušníky speciálních sil Jonathana Tappera a Richarda Cooka a označilo je za viníky tragédie. Prý byli nedbalí a hrubě porušili předpisy, když letěli příliš nízko.
Po dlouholeté kritice veřejnosti k oficiálním závěrům vyšetřování ale loni v září ministerstvo obrany případ znovu otevřelo. Šéf obrany Liam Fox nechal všechny okolnosti havárie přezkoumat nezávislou komisí a ta zjistila, že označit piloty jednoznačně za viníky nehody nelze.
Ministerstvo se omluvilo rodinám
"Vzhledem k omezenému množství dostupných důkazů, nebylo tehdy možné určit přesnou příčinu havárie. Dospěli jsme proto k závěru, že nebylo možné zjistit, zda piloti byli jakkoliv nedbalí," uvedl nyní po několikaměsíčním vyšetřování předseda komise Lord Philip. Podle něj ale nelze ani s určitostí říci, že by příčinou havárie bylo technické selhání stroje. "Příčina nehody nebude pravděpodobně nikdy známá," konstatuje revizní zpráva komise.
Ministerstvu obrany proto komise doporučila, aby závěry původního vyšetřování o hrubém porušení předpisů ze strany pilotů zrušilo a rodinám pilotů se omluvilo. Zároveň by prý armáda měla přehodnotit "postupy při přepravě osob životně důležitých pro národní bezpečnost".
"Doufám, že to přinese určitou úlevu rodinám pilotů a chtěl bych se omluvit za bolest, která jim byla způsobena," reagoval v oficiální omluvě ministr obrany Liam Fox s tím, že záznamy o vině obou pilotů na nehodě budou vymazány. "Vzdávám hold lidem, kteří zemřeli při nehodě. Jejich smrt byla obrovská rána pro zemi a tragédie pro jejich rodiny," dodal.