natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Armáda se rozloučila s legendárními andulami, po třiceti letech

    29. dubna 2011  10:21
    Česká armáda po takřka třiceti letech vyřadila z letectva poslední dva dopravní letouny Antonov An-26. S legendárními "andulami", jak se strojům přezdívá, se vojáci rozloučili slavnostním nástupem na letišti v pražských Kbelích.  

    "Když končí letoun, který překryl téměř tři generace pilotů a létajícího personálu, tak musí nastat nostalgie. Bylo by špatné, kdybychom se s ním rozešli bez nějaké stopy lítosti," řekl velitel 24. základny dopravního letectva ve Kbelích Jiří Vávra. Vyřazené letouny budou zakonzervovány a ministerstvo obrany je nabídne k odprodeji případným zájemcům.

    Stroje An-26 sloužily v československé a poté české armádě dlouhých 29 let. Na poslední rozloučení s nimi přišly na kbelské letiště stovky lidí včetně bývalých letců i mechaniků, kteří u těchto strojů v minulosti sloužili. Poslední let nad diváky si ve čtvrtek dopřál pilot Miroslav Kail, který s An-26 absolvoval bezpočet misí například v Kosovu.

    "To éro už je překonané, a jako lidi zestárnou a odcházejí, tak je to i se stroji," konstatoval. Ve Kbelích se s antonovem rozloučil symbolicky společnými průlety v doprovodu nového transportního letadla CASA C-295M, který v armádě legendární letouny postupně nahradil.

    Československá armáda zařazovala stroje An-26 (v kódovém označení NATO známé jako Curl) do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdy jich letci dostali celkem šest. Letouny byly určeny pro transport materiálu i osob na krátké a střední vzdálenosti. K výcviku je používali výsadkáři, sloužily jako létající nemocnice nebo pomáhaly při cvičeních stíhačů. Během dlouhé služby však plnily i náročné mise.

    Například v roce 1995 jeden z letounů absolvoval dvouměsíční cestu po východní Africe. Čeští letci s ním také působili v rámci jednotek KFOR v Kosovu. Z letiště v chorvatském Splitu tehdy létali s materiálem i lidmi do kosovské Prištiny, makedonského Skopje, albánské Tirany, bosenského Sarajeva a italské Neapole.

    Jak poznamenal velitel vzdušných sil Jiří Verner, letouny An-26 nalétaly v našem vojenském letectvu více než 32 tisíc letových hodin, ale pro něho osobně je nejdůležitější takzvaná závěrečná remíza. "Kolik vzletů, tolik přistání. To je jednoznačné vítězství šestadvacítek," prohlásil Verner.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media