Světová premiéra. Aero ukáže na veřejnosti nový letoun L-39NG

13. září 2019  8:29
Bude to světová premiéra pro veřejnost. Aero Vodochody na Dnech NATO v Ostravě ukáže svůj nový letoun L-39NG, přímého nástupce legendárního stroje Albatros. Letoun se divákům představí na statické ukázce i s podvěšenými zbraňovými systémy.  
Nový letoun L-39NG | foto: Aero Vodochody
galerie Letoun L-39CW z Aera Vodochody na Dni otevřených dveří základny v Čáslavi Nový letoun L-39NG Představení nového letounu L-39NG Představení nového letounu L-39NG Představení nového letounu L-39NG Minist robrany Lubomír Metnar během představení nového letounu L-39NG Nový letoun L-39NG Letoun L-39NG Letoun L-39NG

Návštěvníci Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil Armády ČR budou mít o víkendu 21. až 22. září jedinečnou možnost vidět prakticky finální stroj. Navíc v atraktivní podobě s podvěšenými zbraňovými systémy v podobě maket protiletadlových střel Sidewinder a pumou Mk. 82.

Fotografie

Představení nového letounu L-39NG
Představení nového letounu L-39NG
Představení nového letounu L-39NG
Nový letoun L-39NG

Doposud výrobce představoval na veřejnosti pouze takzvaný technologický demonstrátor nového stroje, označovaný jako L-39CW.

Ten se v Ostravě objeví rovněž a poslouží jako doprovod nového letounu během příletu na mošnovské letiště.

„Letoun L-39NG symbolizuje budoucnost českého leteckého průmyslu a jeho veřejné představení je tak pro Dny NATO velice prestižní záležitostí,“ řekl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které největší bezpečnostní přehlídku v Evropě organizuje.

Vývoj přímého nástupce legendárního stroje Albatros trval deset let a stál přes miliardu korun. Firma už má objednávky na 40 kusů. První generaci L-39 lze přitom označit za vůbec nejúspěšnější proudový cvičný letoun světa.

L-39NG

  • Posádka: 2
  • Pohon: dvouproudový motor Williams International FJ44-4M
  • Max. rychlost: 777 km/h ve výšce 6000 m
  • Dolet: 2 590 km
  • Dostup: 11 580 m
  • Stoupavost: 23 m/s

Zdroj: Aero Vodochody

V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 650 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.

Nová generace stroje je koncipována jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku. Do výzbroje je brzy dostane také české letectvo. Obrana plánuje nákup až šesti těchto strojů.

„Ke konci roku 2020, začátkem roku 2021 by měly být letouny L-39NG zařazeny do výcviku mladých pilotů v centru leteckého výcviku v Pardubicích,“ konstatoval velitel Vzdušných sil Petr Hromek.

Podotkl, že nový stroj sice vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Stroj je lehčí, když část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.

„V podstatě celé vybavení letounu je úplně nové. Reaguje na současné trendy v letectví, takže už tam nebudou klasické kulaté přístroje, ale displeje pro zobrazení všech informací pro pilota,“ dodal Hromek.

inc natoaktual.cz

Dny NATO v Ostravě

Září 2018

Výroční Dny NATO v Ostravě letos vidělo 220 tisíc návštěvníků.

Yankee od mariňáků

Září 2018

Premiéra amerického UH-1Y Venom, jednoho z kandidátů na přezbrojení českých vrtulníků.

Cvičení Sky Avenger

Červen 2018

Jak doplňují palivo americké stíhačky nad Českem z létajícího tankeru.

Army test u výsadkářů

Červen 2018

Pět disciplin dokonale prověří, zda by vaše fyzička stačila na přijetí do armády.